۱۷ دستور مهم و ضروری Run ویندوز که هر کاربر باید بداند

دستورات کاربردی و ضروری Run در ویندوز

( Run Commands That Every Windows User Should Know)

پیش از این در آموزش های متفاوتی که در انزل وب معرفی کرده ایم ، کاربرد متنوع run را ملاحظه کرده اید. مخفی کردن سریع درایو در ویندوز یا اجرای چندین برنامه توسط یک فایل ، از کاربردهای متنوع این بخش در ویندوز است.

اکثر دستورات معرفی شده در ویندوز های ۷،۸ و ویندوز ۱۰ قابل اجرا هستند و در سیستم عامل های قدیمی تر مثل xp شاید برخی بخش و برنامه ها شبیه به آنچه که در تصویر آمده است نباشد.

همچنین برای فراخوانی پنجره run در همه ویندوز ها میتوانید از کلید ترکیبی win + r کیبورد استفاده نمایید

استفاده از services.msc برای مشاهد سرویس های فعال و غیرفعال ویندوز

زمانی که در بخش سرچ یا جست وجوی ویندوز ، عبارت services.msc را تایپ کنید ، به پنجره ای به نام Windows Services   دسترسی پیدا می کنید که به سادگی قادر خواهید بود مدیریت تنظیمات مربوط به هر یک از سرویس های مهم ویندوز مثل توقف یا ادامه و.. را انجام دهید.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از mstsc برای دسترسی به Remote Desktop Connection در ویندوز

اگر عبارت Remote Desktop Connection را در جست وجوی کامپیوتر وارد کنید ، پنجره ای به شکل زیر مشاهده خواهید کرد که برای دسترسی و کنترل راه دور ویندوز دیگر کاربرد دارد. یکی از راه های دسترسی به بخش Remote Desktop Connection  ، استفاده از mstsc می باشد.کافیست در جست وجوی ویندوز run را تایپ کنید تا این بخش را مشاهده کنید.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از msinfo32 برای دسترسی سریع به اطلاعات سخت افزاری سیستم در ویندوز

برای دسترسی سریع به اطلاعات سیستم مانند نوع و مدل کارت گرافیک،سی پی یو،رم و.. کامپیوتر دستور msinfo32 ، ساده ترین راه می باشد. با وارد کردن این عبارت ، در کمترین زمان می توانید مشخصات سخت افزاری سیستم و و اجزای کامپیوتر را مشاهده کنید.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از sdclt برای بک آپ گیری در ویندوز

با استفاده از این عبارت ، می توانید یک نسخه ی پشتیبان یا بک آپ از سیستم خود تهیه کنید . به این شکل که برای بک آپ گیری برنامه ریزی می کنید و یا این که نسخه های پشتیبان تهیه شده از قبل را بازیابی می کنید.قبلا در انزل وب چند روش بکاپ گرفتن از سیستم و برنامه ها را معرفی کردیم که بد نیست آنها را نیز مشاهده کنید.

دستورهای ضروری run در ویندوز

استفاده از compmgmt.msc  برای مدیریت برنامه ها در ویندوز

با تایپ این عبارت در پنجره ی run ، به بخشی به نام  Computer Management دسترسی پیدا می کنید که بهترین ابزارهای ویندوز برای مدیریت قسمت هایی نظیر Event Viewer, Shared Folder, System Tool و… را می توانید از طریق این بخش مشاهده و از آن ها استفاده کنید.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از cleanmgr  برای پاک سازی درایو ها در ویندوز

با استفاده از این بخش ، برای پاک سازی درایو های موجود در سیستم خود اقدام کنید.با تایپ این عبارت ، بخشی به نام Disk Cleanup را مشاهده می کنید که مطابق شکل زیر تنها کافی است که درایو دلخواه خود را انتخاب کنید تا فرآیند پاک سازی آن آغاز شود.

دستورهای متفاوت run در ویندوز

استفاده از eventvwr.msc برای مشاهده ی اعلان ها در ویندوز

 حین کار با ویندوز ، یک سری پیغام هایی مربوط به برنامه های نصب شده روی کامپیوتر ظاهر می شود. با تایپ این عبارت ، به بخش Windows Event Viewer  دسترسی پیدا می کنید و می توانید همه ی پیغام های تحت عنوان troubleshooting برای رفع خطای برنامه ها را ببینید.

دستورهای ضروری run در ویندوز

پیدا کردن سریال نامبر و مدل گوشی،لپ تاپ،کامپیوتر و چک کردن اصل یا تقلبی بودن

آموزش پیدا کردن سریال نامبر گوشی و تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن

سریع ترین راه برای بررسی و بدست آوردن سریال نامبر (IMEI) گوشی

کد IMEI چیست؟

IMEI مخفف International Mobile Equipment Identity یا همان شناسه جهانی/بین الملی شناسایی تجهیزات موبایل میباشد و یک استاندارد و کد یکتا ۱۴ رقمی است که اکثرا بر روی جعبه گوشی شما ، پشت سخت افزار و در خود نرم افزار گوشی درج میگردد و برای شناسایی جهانی دستگاه شما بکار میرود.

سریع ترین راه برای بررسی و بدست آوردن سریال نامبر (IMEI) گوشی  کد IMEI چیست؟

این کد که در ایران اغلب برای ثبت گارانتی توسط فروشنده های گوشی استفاده میشود کاربرد های دیگری مثل ردیابی دستگاه دزدیده شما،مسدود کردن گوشی و.. نیز دارد.

سریع ترین شیوه بدست آوردن سریال نامبر و بررسی تقلبی و اصلی بودن گوشی

برای پیدا کردن سریع شماره سریال موبایل خود بدون توجه به کمپانی سازنده،سیستم عامل و سیم کارت آن (آیفون،اندروید،سونی،هوآوی و..) تنها کافییست شماره زیر را در شماره گیر گوشی خود بگیرید تا بلافاصله این کد نمایش داده شود

*#۰۶#

 سریع ترین شیوه بدست آوردن سریال نامبر و بررسی تقلبی و اصلی بودن گوشی

خب پس از یادداشت شماره IMEI،حالا کافیست آن را با کد درج شده در پشت جعبه یا روی خود گوشی تطبیق دهید و از یکی بودن آنها مطمئن شوید. یا میتوانید با مراجعه به وب سایت www.imei.info کد را وارد و با کلیک بر روی Check اطلاعات و مشخصات دستگاه را مشاهده نمایید.

 سریع ترین راه برای بررسی و بدست آوردن مدل و سریال نامبر لپ تاپ و کامپیوتر

سریال نامبر لپ تاپ اغلب در پشت لپ تاپ و قطعاتی مثل پشت جای باطری و.. درج میگردد اما روش نرم افزاری دیگری وجود دارد که دیگر نیاز نیست سیستم خود را خاموش و شماره سریال را بدست آورید که در ادامه این پست انزل وب به آنها اشاره میکینم.

 سریع ترین راه برای بررسی و بدست آوردن مدل و سریال نامبر لپ تاپ و کامپیوتر

پیدا کردن سریال نامبر و مدل دستگاه در سیستم عامل های ویندوز

این روش در ویندوز،XP 7،۸ و ویندوز ۱۰ استفاده میکنید ابتدا کلیدهای ترکیبی win+r را نگه دارید و عبارت cmd تایپ و اینتر کنید

سپس دستور زیر را در پنجره باز شده تایپ و اینتر کنید تا شماره سریال دستگاه نمایش داده شود

wmic bios get serialnumber

 سریع ترین راه برای بررسی و بدست آوردن مدل و سریال نامبر لپ تاپ و کامپیوتر

در کد قبل مدل لپت تاپ  و.. نمایش داده نمیشد اما با استفاده از کد زیر مدل و نام سازنده لپ تاپ را نیز نمایش داده میشود.

wmic csproduct get name, identifyingnumber

 سریع ترین راه برای بررسی و بدست آوردن مدل و سریال نامبر لپ تاپ و کامپیوتر

همچنین ما قبلا یک دستور مفید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر سیستم را نیز در انزل وب معرفی کردیم که ممکن است برای مشاهده و بررسی اطلاعات بیشتر سیستم به شما کمک کند.

اگر سیستم عامل شما از دستورات بالا پشتیبانی نکرد میتوانید با نصب برنامه رایگان Belarc Advisor که یک نرم افزار جمع کردن اطلاعات سیستم از جمله سریال نامبر کامپیوتر،ویندوز و .. است استفاده کنید این نرم افزار بعد از جمع کردن اطلاعات،آنها را به صورت طبقه بندی شده در مرورگر (web browser) نمایش میدهد.

 برنامه رایگان Belarc Advisor که یک نرم افزار جمع کردن اطلاعات سیستم از جمله سریال نامبر کامپیوتر،ویندوز و ..

پیدا کردن سریال نامبر و مدل سیستم در سیستم عامل های لینوکس

با تایپ و عبار زیر در کنسول لینوکس (Linux) میتوانید مدل و سریال نامبر دستگاه خود را مشاهده کنید

dmidecode -s system-serial-number

با تایپ و عبار زیر در کنسول لینوکس (Linux) میتوانید مدل و سریال نامبر دستگاه خود را مشاهده کنید

پیدا کردن سریال نامبر و مدل دستگاه در سیستم عامل های مک

در سیستم عامل های مک او اس اپل (Mac OS) میتوانید با مراجعه به قسمت Hardware section بخش System Information و فشردن دکمه Command-4 سریال نامبر ،مدل دستگاه و دیگر اطلاعات جانبی سیستم را مشاهده کنید.

پیدا کردن سریال نامبر در سیستم عامل های مک

روش ها دیگر بدست آوردن سریال نامبر مک او اس

 بررسی سریال نامبر لپ تاپ و کامپیوتر جهت تشخیص و اطمینان از اصل بودن دستگاه

خب پس از بدست آوردن سریال نامبر بهترین روش، تطبیق آن با شماره سریال درج شده بر روی سطح سخت افزاری سیستم شماست یا اینکه میتوانید به سایت سازنده لپ تاپ و.. خود مراجعه کنید و به دنبال بخش هایی با نام های نظیر Search By Product Serial Number یا Search by Serial Number or SNID و مشابه آن باشید.سپس سریال نامبر را در کارد وارد و اینتر کنید.در صورتی که محصول و کد شما معتبر باشد اطلاعات و مشخصات دستگاه نمایش داده میشود.

 بررسی سریال نامبر لپ تاپ و کامپیوتر جهت اطمینان از اصل بودن دستگاه

چگونه از مرورگر خود به عنوان ویرایشگر متن استفاده کنیم؟

خب برای شروع ابتدا مرورگر خود را باز و کد زیر را بدون هیچ ویرایشی در آدرس بار مرورگر (Address Bar) کپی پیست و اینتر کنید:

data:text/html;charset=utf-8, <html contenteditable>


در آخر برای ذخیره کردن متن در مرورگر هایی نظیر فایر فاکس و گوگل کروم کلید ترکیبی Ctrl+S را نگه دارید سپس در پنجره باز شده محلی برای ذخیره و یک نام دلخواه برای فایل متنی انتخاب و لیست بخش save as type را بر روی Text Files تنظیم و نهایتا بر روی دکمه Save کلیک کنید.

حل مشکلات ویندوز با استفاده از حالت Safe Mode

سیف مورد کی می تواند به شما کمک کند؟

در حالت سیف مود ویندوز با کمترین وضوع صفحه راه اندازی خواهد شد. همچنین در این حالت اکثر درایوهای سخت افزاری بارگذاری نمی شوند و برنامه های نصب شده توسط شما نیز که در استارتاپ سیستم قرار دارند، اجرا نخواهند شد. پس اگر سیستم شما هم به صورت دائم کرش می کند و صفحه آبی مرگ را نشان می دهد و شما هم نمی توانید علت آن را متوجه شده و مشکل را حل کنید، پس باید ویندوز را در حالت سیف مود بارگذاری کنید.

ویندوز هفت و قدیمی تر: سیستم را ریستارت کرده و چندین بار کلید F8 را بفشارید تا منوی Safe Mode را مشاهده کنید. اکنون با استفاده از کلیدهای جهتی، گزینه Safe Mode را انتخاب کرده را و کلید اینتر را بفشارید.

ویندوز هشت: سیستم را ریستارت کرده و کلید Shift را نگه داشته و کلید F8 را چند بار بزنید. اکنون وارد صفحه ریکاوری خواهید شد که در اینجا باید گزینه restart into the Windows Startup Settings menu را انتخاب کنید. البته اگر در حال کار با ویندوز هستید، می توانید کلید شیفت را گرفته و روی گزینه restart کلیک کنید.

کار با ابزارهای لینک دهی در ورد - آموزش Word 2010

بخش لینک از زیر مجموعه سربرگ Insert از سه گزینه Hyperlink و Bookmark و Cross-reference تشکیل شده است.Hyperlink اگر واژه یا متنی را اصطلاحا Hyperlink کنید، می توانید با کلیک بر روی آن واژه یا متن، به محل جدید وارد شوید .

Bookmarkبرای مشخص کردن یک واژه یا عبارت در متن و بازگشت فوری به آن عبارت به کار می رود.

گزینه Cross-reference اگر سند شما یک سند بلند (مانند مقاله علمی) باشد ممکن است بخواهید خوانندگان را به بخش های دیگری از سند ارجاع دهید با استفاده از گزینه Cross reference  می توان این کار را انجام داد .

در ادامه هر سه گزینه به صورت کامل آموزش داده می شود .

1. نرم افزار ورد 2010 را باز کرده و به سربرگ Insert بروید . 

1 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

 

آموزش کار با Hyperlink در ورد 2010

2.اولین گزینه Hyperlink می باشد . اگر واژه یا متنی را اصطلاحا Hyperlink کنید، می توانید با کلیک بر روی آن واژه یا متن، به محل جدید وارد شوید. بر روی گزینه Hyperlink کلیک کنید .  
صفحه Insert Hyperlink همانند تصویر زیر نمایش داده می شود . سمت چپ برنامه از 4 گزینه تشکیل شده است .
Existing File or Web Page : این گزینه به شما کمک می کند تا بین فایل یا یک وب سایت خاص لینک ایجاد کنید .  
Place in This Document : با استفاده از این گزینه می توانید بین اجزای یک سند یا اسلاید لینک برقرار کنید . مثلا لینک از صفحه 1 به 20 همان سند.
Create New Document : ایجاد لینک به یک سند تازه
E-mail Address :لینک به ایمیل . 

2 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

3 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010


اگر به گزینه Existing File or Web Page دقت کرده باشید بر خلاف سه گزینه دیگر دارای سه قسمت در کادر روبرویی خود می باشد . 

4 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

 

Current Folder : پوشه در حال استفاده
Browsed Pages : فهرست اسناد یا صفحات
Recent Files : فایل های اخیر یا بهتر است بگوئیم آخرین اسناد
برای درک بهتر سعی می کنم کادربرد هر سه گزینه را با یک سری مثال توضیح بدهم.
فرض کنید می خواهید نام وب سایت آسارایان را به یک صفحه اینترنتی متصل نمائید . کافیست نام آسارایان را انتخاب کرده و با کلیک بر روی گزینه Hyperlink آدرس سایت مورد نظر را در کادر Address وارد کنید.

5 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

 

همچنین می توانید با استفاده از گزینه Current Folder یک متن یا یک کلمه را به یک درایو یا یک فایل لینک بدهید .برای انجام اینکار کافیست متن مورد نظر را با موس انتخاب کرده و همانند مرحله قبل مراحل را تکرار کنید .

6 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

 

با استفاده از گزینه Recent Files می توانید یک متن یا کلمه خاص را به آخرین اسناد و فایل های باز شده لینک بدهید . این گزینه به شما کمک می کند که اگر در حال درست کردن یک مقاله آموزشی هستید به راحتی مقالات قبلی را مرور و بین صفحات لینک برقرار کنید .  برای انجام اینکار کافیست بر روی گزینه Recent Files کلیک کرده و فایل مورد نظر را انتخاب کنید .

7 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

 

آموزش کار با گزینه Place in This Document
شاید بخواهید بین اجزای یک سند ساخته شده ارتباط برقرار کنید . مثلا در صفحه 10 کلمه بالای صفحه را نوشته اید و می خواهید وقتی کاربر روی این کلمه کلیک می کند به قسمت فهرست برود . برای انجام اینکار کافیست عنوان یل کلمه یا هر چیزی که مد نظر شما هست را با موس انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه Hyperlink کلیک کنید . از گزینه های سمت چپ Place in This Document را انتخاب و با توجه به نیازتان یک گزینه را انتخاب نمائید . این صفحه در شرایط پیش فرض فقط دارای سه گزینه می باشد . حال اگر بر روی گزینه Top of the Document کلیک کنید ، بعد از کلیک بر روی متن انتخاب شده کاربر به طرف بالای صفحه هدایت می شود .

8 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

 

آموزش کار با گزینه E-mail Address

اگر به پایان اسناد و مقاله هایی که با ورد ساخته شده است نگاه کرده باشید ایمیل نویسنده وجود دارد که با کلیک بر روی ایمیل مورد نظر می توانید برای نویسنده یک پیغام ارسال کنید .
برای ایجاد متنی که به ایمیل خاص متصل باشد کافیست متن مورد نظرتان را تایپ کرده و با موس آن را انتخاب کنید .
بعد از انتخاب متن موردنظر بر روی گزینه Hyperlink کلیک کرده و از سمت چپ صفحه باز شده گزینه E-mail Address را انتخاب کنید . 
در کادر E-mail Address نام ایمیل مقصد و در قسمت Subject یک عنوان را به دلخواه تایپ کنید .
بعد از ملیک بر روی کلید OK مشاهده می کنید که لینک مورد نظر ساخته شده است . برای تست لینک باید از کلید Ctrl از روی کیبورد را پایین نگاه داشته و بر روی لینک با موس کلیک کنید .

9 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

10 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

 

آموزش کار با Bookmark در ورد 2010 

Bookmark یا همام نشانه گذاری به شما کمک می کند به راحتی بین قسمت های مختلفی که نشانه قرار داده اید جابجا شوید . به طور کل گزینه Bookmark برای مشخص کردن یک واژه یا عبارت در متن و بازگشت فوری به آن عبارت به کار می رود.
فرض کنید 100 صفحه مقاله دارید و می خواهید بعد از خواندن هر صفحه به فهرست مراجعه کنید و نمی خواهید هر دفعه با موس و کمک اسکرول به بالای صفحه بروید . به راحتی می توانید یک کلمه را به عنوان فهرست قرار داده و با یک کلیک به صفحه مورد نظر بروید.

برای انجام اینکار کافیست یک کلمه را انتخاب کرده و بر روی کلید Bookmark کلیک کرده و در کادر Bookmark name یک عنوان برای نشانه مورد نظر تایپ کنید و سپس بر روی کلید Add کلیک کنید .
حال به صفحات پایین مقاله خودتان که رسیدید می توانید بر روی کلید Bookmark کلیک کرده و با انتخاب نشانه مورد نظر بر روی گزینه Go to کلیک کنید . مشاهده می کنید که به راحتی به صفحه فهرست جابجا می شوید . 

11 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

12 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010

 

 آموزش کار با Cross reference در ورد 2010

اگر سند شما یک سند بلند (مانند مقاله علمی) باشد ممکن است بخواهید خوانندگان را به بخش های دیگری از سند ارجاع دهید. با استفاده از گزینه Cross reference  می توان این کار را انجام داد. تفاوت گزینه Cross reference  با Bookmark  در این است که در گزینه Cross reference  می توان بخش مورد نظر را به یک بخش و یا انواع بوک مارک ها ارجاع داد اما در بوک مارک، واژه ها ارجاع دهنده هستند.
برای ایجاد یک Cross-reference  کافی است مراحل زیر را طی کنید:
 
۱- محلی که می خواهید Cross-reference  را در آنجا قرار دهید، انتخاب کنید.
۲- از زبانه Insert  گزینه Cross-reference  را انتخاب کنید.
۳- در پنجره باز شده، اگر واژه یا عباراتی را قبلا بوک مارک کرده باشید، لیست آنها را مشاهده می کنید. بدین ترتیب می توان آنها را انتخاب و درج کرد.
پس از آنکه متن یا عبارتی را Cross-Reference  کردید، می توانید با نگه داشتن کلید کنترل و چپ کلیک کردن بر روی عبارت، به منبع بوک مارک شده رجوع کنید.

13 ایجاد لینک در صفحات ورد - آموزش Word 2010