بیداری سایبری

سایبر پیشوندی است برای توصیف یک شخص، یک شی، یک ایده و یا یک فضا که مربوط به دنیای کامپیوتر و اطلاعات است. واژه های ترکیبی بسیاری از این کلمه سایبر بوجود آمده است : ‍ فضای سایبر(Cyberspace)،شهروند سایبر (Cybercitizen)، پول سایبر (‍Cybercash)، فرهنگ سایبر (Cyberculture)، راهنمایی فضای سایبر (CyberCoach)، تجارت سایبر (Cyberbussiness)، کانال سایبر (Cyberchannel) و ….

واژه “فضای سایبر” را نخستین بار ویلیام گیبسون (William Gibson) نویسنده داستان علمی تخیلی در کتاب نورومنسر Neuromancer در سال ۱۹۸۴ به کار برده است.

اینترنت یکی از پیچیده ترین قسمت های سایبر است که توسعه آن در حال حاضر باعث تحولات شگرفی در زندگی انسانها شده است . روند رشد و پیشرفت اینترنت به معنای فضای سایبر آنقدر گسترده شده است که تقریبا اکثر انسانها به این تکنولوژی وابستگی پیدا کرده اند. در این گزارش بیشتر بر روی ابعاد مختلف فضای سایبر که بر روی مخاطب تاثیر گذاری های مختلفی دارد ، بحث خواهیم کرد .

متاسفانه در ایران وقتی صحبت از اینترنت ، سایبر و وب می شود در ذهن بسیاری از مخاطبان وب سایت های اینترنتی نمود پرنگ و تنها بعد فضای مجازی تداعی می شود. سازندگان و توسعه دهندگان این شبکه قطعا پس از ۳۰ سال، ایده های گوناگونی برای تاثیر گذری های چند جانبه و عمیق تر بر مخاطبان خود طراحی نموده اند.

همانطور که امروزه شاهد هستیم دیگر فضای سایبر یک فضای تک بعدی وب سایتی نیست ، امروز مخاطب بدون اینکه احساس کند در میان چندین وجه از اشکال سایبر دست و پا می زند می توان فضای سایبر را به مثابه دریاچه ای در نظر گرفت که ابعاد گوناگون آن مانند جزایر کوچک و بزرگی هستند که شناگران در این فضا هر از چندگاهی به یکی از این جزایر سر می زنند.

امروزه دیگر فعالیت در یک عرصه از فضای سایبر نمی تواند یک فعالیت اثر گذار و جامع باشد بلکه بسیاری از مراکز مهم و تاثیر گذار در تمام ابعاد این فضا با محتواهای مختلف در موضوعات مشترک فعال هستند.

وب سایت ها :

پایه فعالیت مخاطب از سالیان اول ایجاد اینترنت وب سایت ها بوده که هم اکنون نیز برای نسل اول کاربران شاید یکی از مهم ترین منابع دسترسی به محتوای سایبر باشند . گروه‌ها و موسسات مختلف در دنیا با ایجاد یک وب سایت به مخاطبان خود در سراسر دنیا مطالب مورد نظر خویش را ارئه می کنند.

در این بعد از فضای سایبر نقش فعال در اثر گذاری را صاحبان سایت ها داشته و مخاطب به نوعی نقش منفعل محض را دارد . مخاطب می تواند مطالب ارائه شده را انتخاب و استفاده نماید اما نمی تواند در آن نقش آفرینی مستقیم و فعال داشته باشد. بنا بر اعلام سایت نت کرافت ، در اکتبر سال جاری میلادی ۶۲۰۴۸۰۷۷۷ وب سایت در دنیا وجود دارد.

مخاطبان اصلی وب سایت ها نسل اول کاربران هستند که شاید بیشترین آشنایی را با وب سایت از قدیم الایام داشته اند همچنین به خاطر پویایی سریع ابعاد در فضای سایبر مخاطبان نسل اول کمتر با این تحولات به روز شده و به استفاده از وب سایت قناعت می کنند.

شاید اثر گذاری مطالب وب سایت ها با توجه به اینکه نسبت به برخی دیگر از ابعاد فضای سایبر مفصل تر و شبیه تر به منابع مکتوب است تاثیر گذاری عمیق تر و بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد.

وبلاگ ها :

استفاده از واژه وبلاگ و وبلاگ نویسی در سال ۱۹۹۴ آغاز و در سال ۱۹۹۹ میلادی اولین سرویس رایگان وبلاگ نویسی توسط pitas ارائه و همان باعث رشد سریع این پدیده در جهان شد.

وبلاگها را می‌توان محل ارائه نظرات کاربران خرده اینترنت دانست. افراد مختلف می توانند با اندک زمان و معمولا به صورت رایگان از سرویس های مختلف مادربلاگ های موجود استفاده کرده و صاحب یک وبلاگ شوند.

وبلاگها بر عکس وب سایت ها محل فعالیت و حضور موثرتر کاربران هستند و شاید بازیگران خرده پای فضای سایبر آنچه مطلوب خودشان است را به رایگان در این فضا منتشر میکنند.

سطح تاثیر گذاری این وجه از فضای سایبر به مراتب کمتر از وب سایت ها است اما برای صاحبان این تکنولوژی بهترین و به صرفه ترین محل برای جمع آوری مطلوبه ، سلایق ، گرایشات مخاطبان عظیم این شبکه است.

وبلاگ ها انقلابی را در وب ۱ ایجاد کردند و فضای وب را به شدت تحت تاثیر قرار دادند

اتاق های گفت و گو (چت روم ها) :

اتاق های گفت و گو نیز مدت کوتاهی پس از ایجاد اینترنت راه اندازی شد و باعث گسترش بیش از اندازه ارتباطات انسانی در دنیا شد شاید پس از ایجاد این اتاق های مختلف در سرویس هایی مانند یاهو ، پالتاک ، گوگل و … احاطه بر ارتباطات انسانی برای بسیاری از کشورها به شدت پایین آمد و در عوض این احاطه بر حرفها و گفت و گوهای مردم برای صاحبان فضای سایبر بسیار زیاد شد.

مهم ترین سرویس شناخته شده این اتاقهای گپ دیجیتالی را می توان در سرویس یاهو مسنجر یافت . اما اکثر مخاطبان با ورود به این اتاق ها زندگی دوم خویش را شروع می کنند در این زندگی فرد شاید ناخودآگاه دوست دارد برای فرد دیگری که او هم در اکثر موارد هویتش مشخص نیست ، چیزی باشد که آرزوی آن را داشته.

بارها و بارها از دوگانگی هویت کاربران در فضای مجازی سخن به میان آمده است . در این عرصه نیز کاربران فعالانه بر روی هم تاثیر می گذارند و شاید صاحبان فضای سایبر در این تاثیر گذاری ها تنها ساکت نشسته و نظاره گر عمل و عکس العمل های کاربران هستند

چت روم ها از سویی باب گفتگوی دو طرفه را باز کرده و وب ۱ به وب ۲ نزدیک کردند

ولی بسیاری از جرایم رایانه ای راهم به ارمغان آوردند

شبکه های اجتماعی مجازی :

شبکه های اجتماعی مجازی را می توان یکی از مهم ترین جلوه های دگرگونی در ساختار فضای سایبر در نظر گرفت . شاید نتوان از سال۲۰۰۶ که شبکه فیس بوک به عنوان مهم ترین شبکه اجتماعی مجازی راه اندازی شد تا کنون که بیش از یک میلیارد عضو دارد هیچ شکبه دیگری را با این وسعت پیدا کرد.

نسل دوم کاربران اینترنت عمدتا مشتریان پر و پاقرص شبکه های اجتماعی هستند . در این شبکه ها مانند اتاق های گفت و گو با امکانات پیشرفته تر، افراد با ساختن معرفی نامه ای از خود و ارائه عکسی وارد دنیای اجتماعی مجازی می شوند.

در این شبکه ها گروه بندی های مختلف با موضوعات خوب و بد دیده میشود اما سبک کار این وجه از فضای سایبر با وب سایت ها کاملا متفاوت است.

شما می تواند در یک وب سایت یک خبر سیاسی مهم را بخوانید و یا یک گزارش کاملا مفصل را مطالعه نمایید و یا در وبلاگ خود خلاصه ای از آن را منتشر نمایید اما در صفحات شبکه های مجازی ، افراد دیگر حوصله خواندن متن های مفصل را ندارند و لی چکیده بسیاری از حرفها و اخبار در یک یا دو جمله از سوی کاربران مختلف به صورت پیاپی منتشر می شود.

جملات و متن های کم حجم در ظاهر کم اهمیت و سطحی ، با تکرارهای بیش از حد بر ذهن مخاطب نقش بسته می بندد.

این شبکه ها در ابتدا با هدف «ارتباطات» ایجاد شدند ولی در نهایت به عاملی در جهت پخش و کنترل «اطلاعات» منجر شدند

در حال حاضر شبکه های اجتماعی مجازی فعالی همچون فیس بوک ، توییتر ، مای ساپیس ، اورکات وجود دارند.

یکی دیگر از نکات مهم تاثیر گذاری متقابل سایبر و مخاطبش در شبکه اجتماعی ، این مسئله است که در ظاهرحجم زیادی از محتوای این شبکه های اجتماعی توسط مخاطبین و اعضا تولید می شود ، اما جهت دهی موضوعات و حتی بالا بردن و جنجالی کردن این موضوعات می تواند در دست صاحبان این شبکه ها باشد.

خیلی از اوقات برخی از موضوعاتی که شاید بسیار عادی به نظر برسد در مقاطع زمانی به جنجال های شبکه ای یا در اصطلاح طوفانهای شبکه ای تبدیل می شوند.

همچنین صاحیان این شبکه ها در کشورهای هدف از این شبکه ها به عنوان بدیلی برای سایت های خبری و تحلیلی استفاده کرده و سعی در گسترش اخبار شفاهی و شایعات در مواقع بحرانی دارند.

برای مثال صفحات مختلفی که در فیس بوک در ناآرامی های سوریه و یا لیبی با موضوع اخبار شفاهی راه اندازی شد می تواند نمونه های خوبی باشد.

همچنین بسیاری از گروهها و مراکز مهم با ایجاد صفحه ای در این گونه شبکه های اجتماعی بخصوص فیس بوک با بالا بردن اعضا و تعداد لایک (نماد محبوبیت) سعی در نمایش قدرت تعداد مخاطبان خود دارند.

بانک های اطلاعاتی دیجیتال :

یکی دیگر از ابعاد فضای سایبر را می توان بانک های اطلاعات دیجیتال دانست که این بانک ها مخصوصا در قالب کتابخانه های دیجیتال ظهور و بروز دارند . شاید با شروع پدیده گوشی های هوشمند دست اندرکاران این فضا خیلی دوست داشته باشند تا مطالعه سایبری جایگزین مطالعه سنتی و مکتوب بشود.

میزان رشد کتابخانه ها و بانکهای دیجیتال در سالهای اخیر ، دسترسی سریع و آسان ، ایجاد نرم افزارهای مختلف برای دانلود فایل ها به صورت سریع خود شیوه های تسهیل کننده مطالعه دیجیتال است.

مخاطبان بسیاریشاید در قدیم به علت عدم دسترسی به یک کتاب و یا یک گزارش موفق به خواندن آن نمی شدند اما در فضای سایبر با گذاردن یک لینک ساده از فیال دانلود کتاب و یا راه اندازی یک کتابخانه دیجیتال می توان بدون صرف بسیاری از هزینه های سنتی یک کتابخانه ۲۴ ساعته بودن تعطیلی داشت که افراد زیادی به راحتی از سراسر دنیا به ان مراجعه کرده و کتابهای مختلف را دریافت کنند.

اما در این وجه نیز شاید صاحبان فضای سایبر بدون چشم داشت این کار را انجام ندهند برای نمونه شاید در قدیم دسترسی به موضوعات و کتابهای مورد مطالعه مردم دنیا بسیار کار سخت و پرهزینه ای بود اما در کتابخانه ها و بانک های دیجیتال تعداد دانلود و ای پی های دانلود کننده به راحتی در اختیار صاحبان این فضا است و در آینده ای نه چندان دور صاحبان این فضا خواهند دانست که ذائقه مطالعاتی مردم دنیا به چه سمت و سویی خواهد رفت.

در این بانک های اطلاعاتی نیز مانند وب سایت ها تاثیرات معمولا یک طرفه و از بانک دیجیتال به مخاطب است . مخاطبان این وجه از فضای سایبر نسبت به بقیه مخاطبان با سوادتر و از لحاظ اماری کمتر به نظر می رسند. سرمایه گذاری در این بعد از سایبر می تواند به پرورش نخبگان تحت کنترل هر دسته ای کمک شایانی بکند .

هر فرهنگ وتمدنی که بتواند جلوه های خود را که بیشتر دز کتابهای آن فرهنگ تجلی دارد را به زبانهای مختلف ترجمه و یهتر و آسانتر در این بانکها قرار دهد می تواند نخبگان بیشتری از جهان را با فرهنگ خود آشناتر کند. این تاثیر گذاری بسیار طولانی و بر افراد محدودتری است اما به شدت عمیق و بر افراد تاثیرگذارتزی می باشد.

نشر دیجیتال :

دنیای سایبر با پویایی و سرعت بالای خود تحولاتی شگرف در دنیای انتشارات نیز به وجود آورده است اگر در قدیم چاپ یک کتاب مدتها طول میکشد و بعد از آن انتقال آن از یک کشور به دیگر کشورها مستلزم زمان و هزینه بود ، امروزه فضای سایبر با ایجاد کتابهای الکترونیک ، نشریات دیجیتال و چند رسانه ای های مختلف سرعت نشر افکار و عقاید علمی و تدوین شده را چندین برابر کرده است.

بسیاری از گروههای کوچک و نخبه با کمترین هزینه برای دسترسی به اهداف خود از این گزینه در فضای سایبر استفاده می کنند . انتشار نریات دیجیتالی که با یک کامپیوتر و داشتن محتوا نیاز به هزینه دیگری نیست . پخش انواع کلیپ ها و محتواهای صوتی و تصویری در فضای سایبر می تواند راه خوبی برای بقای این گروههای کوچک باشد.

نشر دیجیتال از جنبه های بسیار مهم وب ۲ می باشد

که در کشور ما چندان مورد توجه نیست

در این وجه میتوانیم شاهد رقابت گروههای مختلف برای تاثیر گذاری بر مخاطبان باشیم ممکن است در این بخش هزینه تولید محتوا مخصوصا در امر کتاب بالا باشد اما مشکل هزینه های چاپ ، انبار کردن و توزیع و حتی مشکل مجوزهای نشر به نوعی رفع شده است.

اما صاحبان سایبر در این موضوع نیز یکی از برندگان هستند ، دیگر لازم نیست هزینه های کلان برای رصد و جمع آوری کتابهای منتشر شده صرف شود . نویسنده خود فایل اثر خود را در این فضا منتشر کرده و تعداد استقبال و نظرات دیگران هم پیرامون ان مشخص میشود.

بازی های آنلاین :

یکی دیگر از ابعاد فضای سایبر بازی های انلاین در این فضا است . بازی آلاین ها چندین خصوصیت نسبت به بازی های رایانه ای دارند اولا این بازی ها اکثرا رایگان هستند . کم حجم و فکری و نسبتا در یادگیری آسان هستند . بیشتر برای سنین بالا و نه کودکان طراحی می شوند.

بازی های فلش ، بازی های گروهی انلاین انواع بازی های اینترنتی هستند. بازی هایی مانند khanwars ، کلوب فوتبال و مافیا

جز بازی های معروف و پرطرفدار در ایران هستند.

در بازی های انلاین مخاطبان بنا به جذابیت بازی به آن وابسته شده و سعی میکنند زمان بیشتری را در بازی بوده تا نسبت به رقبای خود برتری داشته باشند.

همچنین برخی از بازی های آنلاین نیز با اهدافی کاملا متمایز از بازی های عادی منتر می شود برای مثال می توان به بازی های انلانی منتشر شده بر روی سایت سیا اشاره کرد!

آموزشگاههای الکترونیک :

آخرین وجه از فضای سایبر که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت مبحث تازه ای با عنوان آموزشکده های الکترونیک است . در این نوع آموزش که کاملا در فضای مجازی انجام می شود به گروه وسیعی از مخاطبان اجازه دسترسی به دوره های آموزشی داده می شود. اما در همین فرایند آن دسته از مخاطبان که به این دوره ها علاقه داشته و از خود استعدادی بروز دهند مراتب ترقی را طی کرده و به مراحل بالاتر می رسند. با توجه به هزینه اندک این نوع آموزشگاهها در مقایسه با جذب انبوه استعدادها از سراسر دنیا ، برای اکثر مراکز و نهادهای فعال برگزاری این دوره ها برای شناسایی و جذب نخبگان به صرفه می باشد.

با بررسی مختصر و کوتاه این ابعاد از فضای سایبر به این نتیجه مهم خواهیم رسید که فضای مجازی برای ماندن در مقام نخست تاثیر گذاری بر افراد وجوه مختلفی را طراحی کرده و سعی در ورود به حریم افراد به صورت کامل دارد به گونه ای که برخی از رسانه ها امروزه کارکرد چند بعدی خود را کامل کرده و از رادیو تا اپلیکیشن های آندروید را برای خود طراحی و استفاده می کنند.

ساده لوحانه است اگر برای تاثیر گذاری فقط به یک بعد این فضا توجه شود متاسفانه در کشور ما وقتی سخن از فعالیت در فضای مجازی می شود بسیاری از افراد وب سایت ها را مد نظر گرفته و برخی از نسل جدید ممکن است شبکه های اجتماعی را به یاد بیاورند.

فضای مجازی روز به روز توسعه می یابد و عرصه های خود را مانند تارهای عنکبوت گسترده تر می کند تا جایی که زندگی مجازی و حقیقی را یکسان نماید به نظر شما آن روز کنترل واقعی زندگی افراد در دستان کیست؟!

منابع و مآخذ:

Cyberculture, The key Concepts, edited by David Bell, Brian D.Loader, Nicholas Pleace and Douglas Schuler

Christine Buci-Glucksmann, “L’art à l’époque virtuel”, in Frontières esthétiques de l’art, Arts 8, Paris: L’Harmattan, 2004

William Gibson. Neuromancer:20th Anniversary Edition. New York:Ace Books, 2004

David Koepsell, The Ontology of Cyberspace, Chicago: Open Court, 2000

Irvine, Martin. “Postmodern Science Fiction and Cyberpunk”

Graham, Mark 2011, Time machines and virtual portals: The spatialities of the digital divide, in Progress in Development Studies, 11(3), 211-227

Sterling, Bruce. The Hacker Crackdown: Law and Disorder On the Electronic Frontier. Spectra Books, 1992

Daniel Ventre, Cyberespace et acteurs du cyberconflit, Hermès-Lavoisier, avril 2011, 288 pages

Zhai, Philip. Get Real: A Philosophical Adventure in Virtual Reality. New York: Rowman & Littlefield Publishers, 1998

تفاوت های وایمکس با ADSL چیست؟

نام وایمکس مخفف عبارت

World Wide Interoperability for Microwave Access است که به عنوان راه حلی برای دسترسی به شبکه جهانی از طریق امواج مایکروویو به شمار می رود و امروزه به پرطرفداراترین فناوری ارتباطی شهری تبدیل شده است  .

 

وایمکس نسل جدیدی از فناوری دسترسی به اینترنت پر سرعت است که برای نخستین بار در ایران راه اندازی شده و باعث گسترش و افزایش ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت خواهد شد .

با دکل های وایمکس ، مناطق وسیعی از جمله شهر ، شهرک های صنعتی و مناطق راهبردی پوشش اینترنت پرسرعت خواهند داشت و همچنین منازل مسکونی و تمامی افراد در هر نقطه ای از مکان های تحت پوشش شبکه وایمکس قادر خواهند بود .

 

در هر لحظه ، حتی در شهرهای دیگر تحت پوشش وایمکس ، توسط کامپیوترهایشان بدون نیاز به خط تلفن و با بهره گیری از کیفیت بالای امواج وایمکس و امکانات مودم های داخلی ، به اینترنت پرسرعت بی سیم متصل شوند  .

مهم ترین ویژگی وایمکس ، بی سیم و سیار بودن آن در فواصل طولانی مانند یک شهر بزرگ است .

بدون وایمکس امکان متحرک بودن کاربر تقریباً صفر است و یا به محیطی بسته محدود می شود .

VPS چیست؟برای چه کسانی مفید است؟

VPS چیست؟برای چه کسانی مفید است؟

“ارائه سرورهای اختصاصی مجازی VPS”… حتما به این جمله در تبلیغات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب زیاد برخورد کرده‌اید و شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که سرور مجازی چیست؟ فرق آن با دیگر سرویس‌های میزبانی وب چیست؟ آیا VPS به درد کار من میخورد و نیازهای من را برطرف میکند یا نه؟ در این پست قصد دارم VPS را به بیانی ساده توضیح دهم و بررسی فنی و نحوه راه اندازی آن را موکول میکنیم به پست‌های آینده.

سرور اختصاصی مجازی چیست؟

وی پی اس یا همان سرور خصوصی مجازی “Virtual Private Server” نوعی میزبانی وب است و شیوه‌ای است که در آن یک سرور واحد به چند قسمت تقسیم شده و هر قسمت به عنوان یک سرور مجازی می‌تواند مانند یک سرور اختصاصی عمل کند.سرور مجازی اساسا ترکیبی است از سرورهای میزبانی اختصاصی (Dedicated)و سرورهای میزبانی اشتراکی (Shared).ویژگی‌های خوب سرور مجازی باعث شده تا بتواند یک جایگزین بسیار ایده‌آل و با قیمت ارزانتر برای اهدافی که سرورهای میزبانی مشترک برای آن‌ها مناسب نیستند و سرورهای اختصاصی و مجزا هم هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد باشد.

در VPS به مدد تکنولوژی مجازی سازی (virtualization) نرم افزاری هر قسمت می تواند به طور کاملا مستقل سیستم عامل خود را داشته و آن را اجرا کند و مستقلا ریبوت کند.
برای راه اندازی این نوع سرورها روی سرور فیزیکی hypervisor اجرا میشود و به سیستم عامل‌های متعدد اجازه اجرا شدن بر روی کامپیوتر میزبان را میدهد.در اینده به طور مفصل به نحوه عملکرد VPS خواهیم پرداخت.

سرور مجازی اختصاصی برای چه کسانی میتواند مفید باشد؟

سرور اختصاصی مجازی برای صاحبان وبسایت‌هایی که به منابع بیشتر و قابل اطمینان‌تر نیاز دارند و یا به ترافیک بیشتری احتیاج دارند و قصد دارند تا سایت و یا کسب و کار خود را گسترش داده و به تجارت الکترونیک  بپردازند انتخابی ایده آل است.VPS با در اختیار گذاشتن قابلیت استفاده از سیستم عامل‌های مجزا و مستقل و شخصی سازی‌ها میتواند برای صاحبان کسب و کار امنیت بالاتری به ارمغان بیاورد.

از مزایای دیگر وی‌پی‌اس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

پهنای باند بالا:

در سرورهای اختصاصی Dedicated و اشتراکی اگر قصد دارید ترافیک بیشتری برای وبسایت خود در اختیار داشته باشید باید برای آن بهای بیشتری بپردازید و مدیران سایت‌های پرطرفدار دائما با نگرانی تمام شدن پهنای باند و افزایش هزینه‌ها روبرو هستند.سرورهای اختصاصی مجازی پهنای باند بالایی را برای شما فراهم میکند و نگرانی‌های شما را برطرف میکند.اگر سایت شما در وبسایت‌های بزرگ اشتراک گذاری مانند Digg و دیگر سرویس‌های اشتراک گذاری پر بازدید لینک شود و سایت شما بر روی یک سرور اشتراکی میزبانی می‌شود حتما با مشکل مواجه خواهید شد و پهنای باند شما به سرعت مصرف میشود و سایت ممکن است از دسترس خارج شود.اما در میزبانی‌های سرور اختصاصی مجازی با در نظر گرفته شدن حافظه  رزرو شده برای مواقع مورد نیاز و استفاده‌ غیر قابل پیش‌بینی در مواقع بحرانی مانند مواقعی که ترافیک سایت بسیار بالاست این نگرانی بر طرف میشود.

ایمیل سرور اختصاصی:

شما با داشتن VPS به ایمیل سرور خود که که فقط مختص به دامنه شما است و فقط ایمیل‌های از دامنه شما را هندل میکند دسترسی دارید و این به شما کنترل بیشتر میدهد و کارایی را افزایش میدهد و امنیت بیشتری را فراهم میکند.

دسترسی ریشه (root) و SSH:

VPS به شما یک سفارشی سازی سطح سرور ارائه میکند که قبلا به دلایل امنیتی فقط به وسیله یک سرور اختصاصی Dedicated میتوانستید ان را در اختیار داشته باشید.علاوه بر آن می توانید با خط فرمان دسترسی ریشه را در اختیار داشته باشید و به عنوان کاربر ریشه به سرور لاگین کنید.

امنیت:

با یک سرور مجازی اختصاصی از یک شرکت خوب که بوسیله فایروال امن شده است کنترل کاملی در اختیار خواهید داشت و میتوانید شخصی سازی‌اش کنید و نیازتان را برطرف کنید.برای مثال شما میتوانید دسترسی به محیط‌های حساس مانند کنترل پنل را برای آدرس‌های آی‌پی خاص محدود کنید.

نتیجه:

میزبانی وب سرور مجازی مزایای زیادی از قبیل کنترل کامل‌تر و بیشتر، امکان اختصاصی سازی سرور و تنظیمات،سطح بالاتری از امنیت و عملکرد عالی برای وب‌سایت‌های دارای ترافیک بالا را در اختیار میگذارد.VPS یک گزینه‌ مناسب و ایده‌آل برای میزبانی کسب و کارهای کوچک و متوسط و وب‌سایت/وبلاگ‌های محبوب است و باعث صرفه جویی در هزینه‌های میزبانی  در عین بالا بردن کارایی آن‌ها میشود.

سیستم مدیریت محتوا یا سی ام اس CMS چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System در واقع یک نرم افزاره که اطلاعات یک وب سایت رو مدیریت میکنه . اطلاعات وب سایت در بانک اطلاعاتی ذخیره میشه . سیستم مدیریت محتوا به بانک اطلاعاتی و فایل های موجود در سرور ( مثه عکس ها )  دسترسی داره و این اطلاعات رو بنا به شرایط و درخواست کاربر پردازش میکنه و نمایش میده . با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا ، بدون دانش فنی می تونید یک وب سایت رو به راحتی مدیریت کنید .

با سیستم مدیریت محتوا ، بدون دانش فنی می تونید یک وب سایت رو مدیریت کنید

مثلا مطالب جدیدی به سایت اضافه کنید ، مطالب رو ویرایش کنید و یا این مطالب رو حذف کنید . حتی می تونید تنظیمات سایت رو تغییر بدین . سیستم های مدیریت محتوا کار برنامه نویس ها رو خیلی ساده تر کردن . برنامه نویس ها به جای اینکه یک سیستم رو از ابتدا بسازن ، میان یه CMS خوب رو انتخاب می کنن و بعد اون CMS رو بر اساس نیاز مشتری ویرایش می کنن . در حالت کلی سیستم های مدیریت محتوا دو بخش دارن :

■ بخش عمومی سایت یا Front : همون چیزیه که عموم کاربران می بینن . مثلا تو وب سایت علم فردا همین مطالبی که دارید می خونید و میبینید ، بخش عمومی یا front سایته .

■ بخش مدیریت یا Admin : قسمت مدیریت سایت رو فقط مدیران سایت میبینن و افراد عادی بهش دسترسی ندارن . مدیران سایت با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور شون می تونن به بخش مدیریت دسترسی داشته باشن و مطالب و تنظیمات سایت رو مدیریت کنن .

البته با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوا ، انواع دسترسی ها هم متفاوته . برای مثال یک سیستم مدیریت وبلاگ ( مثه وردپرس ) شامل چند نوع حساب کاربری مختلفه از جمله : مدیر سایت ، ویراستار ، نویسنده و مشترک اخبار ( بازدید کننده ها ) . یا مثلا در سایت های دانشگاه مدیر ارشد ، استاد ها ، امور مالی ، مدیر آموزش و دانشجو ها هر کدوم به بخش های خاصی از سیستم دسترسی دارن .

 انواع سیستم های مدیریت محتوا

انواع سیستم های مدیریت محتوا یا Content Management System

انواع سیستم های مدیریت محتوا یا Content Management System

تا به امروز سیستم های زیادی با کاربرد های متفاوت تولید شدن و  تقریبا میشه گفت برای هر کاری که تصور کنید یک نوع سیستم مدیریت محتوا وجود داره مثلا سیستم های مدیریت وبلاگ ، سیستم های مدیریت گالری عکس یا فیلم ، سیستم های مدیریت املاک ، سیستم های پرسش و پاسخ و … .  این سیستم های مدیریت محتوا معمولا با سه نوع مجوز ( License )  منتشر میشن :

■ تجاری : برای استفاده از CMS های تجاری باید مبلغی رو برای خرید لایسنس به تولید کننده پرداخت کنید .

■ رایگان Free : برای استفاده از CMS های رایگان نیازی به پرداخت نیست اما سورس کد نرم افزار رمزنگاری شده و شما نمی تونید تغییرش بدین . سورس کد این نوع پروژه های به صورت جداگانه فروخته میشه .

■ متن باز Open Source : سیستم های متن باز به صورت کاملا رایگان و با سورس کد منتشر میشن . شما می تونید این سیستم ها رو تغییر بدین و ازش استفاده کنید یا حتی بفروشید . سیستم های WordPress , Joomla , PHP-Nuke نمونه هایی از CMS های متن باز و موفق هستن که وب سایت های زیادی باهاشون ساخته شدن .

شما می تونید بر اساس نیاز تون یک CMS رو انتخاب کنید . مزیت استفاده از سیستم های موجود دربازار اینه که معمولا به صورت مداوم آپدیت میشن و هزینه دریافت این آپدیت ها خیلی کمه و در بعضی موارد اصلا رایگانه .

 سی ام اس CMS اختصاصی چیست ؟

اگرچه نرم افزار های مدیریت محتوا زیادی در بازار وجود داره که تقریبا هر نوع نیازی رو پوشش میدن اما در برخی موارد پیش میاد که لازمه برنامه نویسی به صورت کاملا اختصاصی انجام بشه . شرکت های بزرگ ، ارگان های دولتی ، بانک ها و بیزینس های جدید به یک سیستم مدیریت محتوا اختصاصی نیاز دارن . هزینه برنامه نویسی اختصاصی برای یک سیستم مدیریت محتوا بسیار بالاست و از ۲۰ میلیون تومن تا چند میلیارد متفاوته . برای مثال همین سیستم مدیریت دانشگاه که باهاش واحد های درسی تون رو انتخاب میکنید یک نوع سیستم مدیریت محتوا اختصاصیه که برای تولیدش هزینه سنگینی هم پرداخت شده . جالبه که من تا حالا هیچ سیستم دانشگاهی رو ندیدم که مثه بچه آدم کار کنه . سیستم بانک ها به صورت کاملا اختصاصی برنامه نویسی میشن . سی ام اس CMS اختصاصی مزایای زیادی داره مثلا :

■ ساخت امکانات جدیدی که در سایر سیستم ها وجود نداره

■ استفاده بهینه از منابع سرور

■ حذف کد های غیر ضروری و افزایش سرعت سایت

■ هیچکس نرم افزار شما رو در اختیار نداره و نمی تونه به راحتی ازش سر در بیاره

اما متاسفانه سیستم مدیریت محتوا اختصاصی چنتا عیب بزرگ هم دارن :

■ هزینه برنامه نویسی بسیار بالا

■ معمولا هزینه ارتقا و افزایش امکانات نرم افزار بالاست

■ اگر برنامه نویس دیگه ای بخواد سیستم رو گسترش بده کارش خیلی سخت میشه و ممکنه دستمزد بیشتری بخواد

چه افرادی به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند ؟

هر سایتی که بیشتر از چند صفحه باشه باید با سیستم مدیریت محتوا سازماندهی بشه . همونطور که در پست « وب سایت داینامیک » خدمت تون عرض کردم ، الان دیگه همه سایت ها به صورت داینمیک یا پویا نوشته میشن . یعنی الان دیگه سایتی وجود نداره که فقط ۴ ، ۵ تا صفحه داشته باشه . یه فروشگاه ساده حداقل چند صد صفحه داره که مدیریت این همه صفحه بدون یک سیستم مدیریت محتوا تقریبا غیر ممکنه . برای هر کاری یک سیستم مدیریت محتوا وجود داره که می تونید این سیستم رو فقط در چند دقیقه نصب و تنظیم کنید و بعد ازش استفاده کنید . بنابراین دیگه راه اندازی سایت بدون سیستم مدیریت محتوا امکان پذیر نیست و همه سایت ها به یک سیستم مدیریت محتوا نیاز دارن .

خب دوستان ، من سعی کردم هر چیزی که لازم بود درباره مفهوم سیستم مدیریت محتوا یا CMS بدونید رو خدمت تون توضیح بدم اما اگر بازم سوالی درباره این موضوع تو ذهن تون هست بفرمایید در خدمتم .

منبع: وب سایت علم فردا 

روش مخفی کردن نام وای فای در انواع مودم ها

مخفی کردن نام وای فای برای افرادی که با تنظیمات مودم آشنایی دارن کار آسونیه اما اگر چیزی از تنظیمات مودم نمی دونید توصیه می کنم حتما « راهنمای تنظیمات مودم ADSL » رو بخونید .

■ برای ورود به صفحه تنظیمات مودم تون مرورگر تون رو باز کنید ( ترجیحا فایرفاکس ) و بعد برید به آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ و بعد نام کاربری و رمز عبور مودم تون رو وارد کنید . معمولا نام کاربری و رمز عبور پیش فرض مودم ها admin هست ( هم نام و هم رمز ) .

■ حالا برید به قسمت تنظیمات وای فای یا WiFi settings یا  Wireless settings  .

■ در خیلی از مودم ها مثه مودم های دی لینک می تونید گزینه Hide access point یا Hide SSID و یا Broadcast SSID رو در همین صفحه تنظیمات وای فای ببینید و اگر نبود در قسمت Security زیر مجموعه WiFi settings می تونید پیداش کنید . برای یادآوری عرض می کنم واژه  Hide با Broadcast یکم فرق دارن !

مخفی کردن نام وای فای در انواع مودم ها

مخفی کردن نام وای فای در انواع مودم ها

■ همونطور که می دونید Hide  یعنی مخفی کردن پس اگر نوشته بود Hide SSID یا Hide access point یعنی اینکه اگر این گزینه رو تیک بزنید دیگه SSID یا همون نام وای فای تون نمایش داده نمیشه .

■ اما Broadcast معنیش بر عکسه ! Broadcast یعنی « انتشار » و جمله broadcast SSID یعنی نمایش SSID . پس حواس تون باشه چیکار می کنید .

اتصال به شبکه وای فای با SSID مخفی شده

دوستان من در این قسمت فقط می خوام یه نکته ساده رو بگم وقصد ندارم روش هک وای فای مخفی شده رو آموزش بدم . برای اتصال به شبکه های مخفی شده باید نام وای فای یا SSID و رمز رو به صورت دستی وارد کنید . اگر با ویندوز کار می کنید از قسمت اتصال وای فای Other networks یا Hidden networks رو انتخاب کنید و بعد SSID و رمز رو به صورت دستی وارد کنید . و اگر از سیستم عامل اندروید استفاده میکنید در قسمت تنظیمات وای فای به انتهای صفحه تنظیمات برید و روی گزینه Add a network کلیک کنید و از اونجا تنظیمات رو به صورت دستی انجام بدین . برای درک بهتر تنظیمات وای فای در اندروید توصیه می کنم پست « راه اندازی وای فای در اندروید » رو بخونید .

خب دوستان امیدوارم که این پست براتون مفید بوده باشه . اگر علم فردا بهتون کمک کرده شما هم ازش حمایت کنید و علم فردا رو به دوستان تون معرفی کنید .

این مطلب توسط وب سایت علم فردا تهیه شده